Mérő Lacival már mint tanonc-matematikusok ismertük egymást. Ő egy kicsit matematikus is maradt, de hivatásos lélek-szakértővé képezte tovább magát. És azt hiszem, minden érdekli.
Ezért fordultam két éve hozzá e levéllel:

kedves Laci,

azt olvastam könyvedben, hogy az undor állatokra is jellemző érzelem.

engem nagyon foglalkoztat, miképp utálnak meg az emberek furcsán definiált étel-halmazokat (pl. kicsi, kerek és piros).

adnál-e definíciót az undorra, és valami bizonyítás-félét, hogy van ilyenje az állatnak?

én meg voltam győződve, hogy ehhez a jó és rossz megtanult skatulyái szükségesek.

 

köszönettel (már eddig is sokat tanultam könyveidből)

 

Rövid, de jól átgondolt levelet kaptam válaszként:

Szia Miki,

Az undorra definíciót adni legfeljebb azzal tudnék, hogy megmondom, pontosan milyen zsigeri változások kísérik (és mivel alapérzelem, ez definiálja is), vagy megmondom, milyen agyterületek kiemelt aktivitása kíséri (ez is definiálja). Azt, hogy az állatoknál is megjelenik, abból gondolom, hogy ezek csupa olyan agyterületek, amelyek már mondjuk egy patkány agyában is megvannak, azokhoz az agyterületekhez, amelyek humánspecifikusak, az undornak semmi köze nincs.

Ugyanakkor minden alapérzelem tanulható is (már állatok esetében is), és ehhez nem szükségesek elvont, önreflektív (azaz: csak az embernél megjelenő) érzelmek. Úgyhogy a tanulhatóságban egészen biztosan igazad van - de a tanulásnak csak az egyik (csak az ember számára járható) útja pl. a jó/rossz erkölcsi skatulyái, amik persze az állatoknál valószínűleg így nincsenek meg.

üdv,
mérőlaci

A válasz zavarba ejtett: megmondhatná, de nyilván túl sokat kéne tanulnom, hogy megértsem. Valamely zsigeri változásokról tudok, de csak amelyeket magamon megfigyeltem.
Így viszontválaszt nem írtam, és csak most, elővéve a levelet, látom, a leggyötrőbb kérdésem
engem nagyon foglalkoztat, miképp utálnak meg az emberek furcsán definiált étel-halmazokat (pl. kicsi, kerek és piros).

süket fülekre talált.

Szerző: ellenzékiszakács  2014.05.18. 15:38 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenzekiszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr456179231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása